>
LADA CLUB ROMANIA

Depanarea de urgenta a automobilului

Daca automobilul, avand reglaje perfecte - aprindere, alimentare, distributie, nu porneste (in general Lada porneste la "sfert de cheie", dar uneori putem fi nevoiti sa actionam demarorul de mai multe ori), sau daca motorul inceteaza sa functioneze, trebuie sa depistam si sa remediem defectiunea - este de preferat ca verificarile sa se faca in ordinea descrisa mai jos, altfel riscam sa "mesterim" ore in sir fara succes.

Inainte de a demonta ceva, trebuie sa ne asiguram ca avem benzina in rezevor ! Nu trebuie sa avem incredere "oarba" in indicatorul nivelului de benzina. Uneori este mai bine sa introducem un furtun in rezevor pentru a ne asigura ca nu este gol. Furtunul trebuie sa fie destul de moale, caci altfel riscam sa indoim axul plutitorului de la indicatorul nivelului de benzina, care va da informatii gresite. Astfel, in cazul in care:

A. Motorul nu porneste "la rece" (se considera rece dupa cel putin cateva ore de stationare, in functie de temperatura exterioara), nici dupa mai multe incercari:


- se verifica daca maneta de soc este trasa
Daca motorul nu porneste dupa cateva incercari efectuam verificarile care sunt valabile si pentru cazul in care motorul se opreste in mers (vezi C)

B. Motorul nu porneste "la cald":


- verificam daca maneta de soc este impinsa la maxim

- daca in timpul incercarilor repetate de pornire am apasat de mai multe ori pedala de acceleratie (a se evita acest lucru, eventual se apasa odata scurt imediat dupa actionarea demarorului, in functie de reglajele motorului - motorul de Lada bine reglat porneste fara actionarea pedalei de acceleratie, atat la rece cat si la cald), este posibil ca motorul sa se fi "inecat" (exista prea multa benzina in camera de ardere). In acest caz ne asiguram ca maneta de soc este impinsa la maxim, apasam pedala de acceleratie la podea si actionam demarorul. Daca motorul a fost inecat el va porni dupa cateva roatii ale motorului. Imediat dupa ce motorul a pornit ridicam piciorul de pe pedala de acceleratie pentru a evita supraturarea in gol a motorului (foarte periculoasa).

Nota: apasand pedala de acceleratie la maxim deschidem clapeta de aer a carburatorului; astfel va intra o mare cantitae de aer in camera de ardere care va restabili proportia optima aer-benzina, facilitand astfel arderea amestecului carburant si pornirea motorului.

Daca motorul nu porneste dupa cateva incercari efectuam verificarile care sunt valabile si pentru cazul in care motorul se opreste in mers (vezi C)

C. Motorul se opreste in mers:


- verificam functionarea pompei de benzina: se demonteaza furtunul de benzina de la iesirea din pompa spre carburator sau de la intrarea in carburator si se actioneaza manual pompa; benzina trebuie sa tasneasca cu putere. In caz contrar se trece la repararea pompei de benzina.

- daca motorul se "balbaie", "da in nas" inainte de a se opri este mai degraba o problema de alimentare; daca motorul se opreste brusc, cauza este mai degraba o problema in circuitul de aprindere

- verificam daca avem curent la borna de alimentare + a bobinei de inductie. Pentru aceasta se branseaza un bec de control la borna + a bobinei si la masa (-) automobilului (orice punct metalic nevopsit de pe caroserie). Cand punem contactul la bord becul trebuie sa se aprinda. Daca nu se aprinde, atunci circuitul este intrerupt; se repereaza locul unde este intreruperea si se reface circuitul.

- verificam daca ruptorul (platina) functioneaza. Pentru aceasta bransam becul de control la surubul de conectare a condensatorului la platina sau la borna - a bobinei de inductie si rotim incet motorul cu manivela (cu schimbatorul de viteze la punctul mort si frana de mana trasa). Atunci cand unul din pistoane se afla la punctul de explozie (dat de "avans") becul trebuie sa se aprinda. Daca nu se aprinde, platina nu mai inchide circuitul de joasa tensiune al bobinei de inductie (este "impuscata") - se observa un oxid depus pe contactele platinei. Remediere: se demonteaza platina, se pilesc contactele cu o pila fina (din trusa de scule a automobilului) sau smirghel, si se monteaza platina. Apoi se regleaza deschiderea maxima a contactelor platinei si avansul la aprindere .

Nota: o remediere mai rapida a platinei se poate face astfel: se "imbraca" varful unei surubelnite in smirghel si de lustruiesc contactele platinei. Astfel se evita demontarea platinei, iar avansul se modifica foarte putin, facand posibila functionarea motorului destul de bine pana avem ocazia sa efectuam o depanare si un reglaj complet. Totodata, daca platina s-a "impuscat", una in cauze poate fi defectarea condensatorului, caz in care platina se va oxida in mod repetat pana la inlocuirea condensatorului defect.


- verificam daca bobina de inductie da scanteie. Pentru aceasta se scoate fisa centrala din capacul distribuitorului (delco) si se apropie la aprox. 1 cm de masa masinii. Altcineva conecteaza demarorul, iar noi observam daca apare o scanteie (care trebuie sa fie alb-albastra si destul de lunga) intre capatul fisei si masa masinii. Altfel bobina de inductie este defecta si trebuie inlocuita (caz extrem de rar la Lada, bobina de inductie fiind foarte durabila).

- daca la verificarile descrise mai sus toate sistemele au functionat in parametri normali, atunci defectiunea trebuie cautata la capacul distribuitorului (delco) sau la rotorul distribuitorului. Astfel, cu intreg sistemul de aprindere montat corect, se scot fisele de la cele 4 bujii si se apropie la aprox. 1 cm de chiulasa (eventual le tinem cu o laveta, caci mai ales in cazul in care sunt mai vechi e posibil sa ne "scuture" (pana la 18 000 volti dar amperaj mic, nici un pericol pentru viata). La actionarea demarorului trebuie sa apara o scanteie clara si lunga la fiecare fisa, in ordinea de aprindere (cilindrii 1-3-4-2). Daca la una sau mai multe (dar NU la toate) fisele nu apare scanteie, capacul de delco este fisurat in cel putin un loc (in acest caz de obicei motorul nu se opreste, ci merge in 3 sau in 2 cilindri); remediu: se inlocuieste capacul de delco. Daca nu apare nici o scanteie la nici una din fise, atunci fie plotul central al capacului de delco este fisurat, fie rotorul de delco este defect; se remediaza inlocuind pe rand capacul si rotorul de delco.

Nota:capacul de delco al automobilelor Lada se roteste liber pe corpul axului distribuitorului (nu are nici un element de fixare impotriva rotirii accidentale). Deci este bine sa fie montat exact in aceeasi pozitie in care a fost, caci altfel se modifica avansul la aprindre, acest lucru avand consecinte in buna functionare a motorului.


- mai ales in cazul in care motorul functioneaza neregulat si fara putere, cauzele pot fi umezeala in sistemul de aprindere,fise de bujii foarte vechi sau nefunctionarea bujiei (una sau mai multe): la demontare se observa ca bujia este murdara sau uda. In acest caz se inlocuieste cu una de rezerva, sau, daca nu avem, se curata cu peria de sarma (procedeu nerecomandat totusi, caci riscam sa zgariem portelanul). In cazul unei defectari repetate a uneia sau mai multe bujii trebuie depistata cauza: motor uzat, reglaj gresit al carburatorului, distanta incorecta intre electrozii bujiei etc.

- daca dupa toate aceste verificari nu am avut succes, problema poate fi carburatorul : infundat, cui poantou blocat, plutitor spart etc., dar aceste defecte se intampla rar.

Daca in mers se simte ca motorul nu are putere mai ales la accelerari, iar toate sistemele descrise mai sus functioneaza corect, cauzele pot fi:

- membrana pompei de repriza (de sprit) a carburatorului este fisurata (pentru remediere a se citi la "Carburator") - rulmetul delcoului este gripat sau axul delcoului este intepenit (cazuri rare). Pentru verificare se scoate capacul de delco si se roteste cu mana axul delcoului. Daca nu se invarte sau se invarte greu, atunci fie rulmetul delcoului este gripat, fie axul delcoului este intepenit - avansul centrifug nu mai functioneaza (caz rar). Fie arcurile sunt rupte, fie exista frecare prea mare intre contragreutati si platoul delcoului Se inlocuiesc arcurile NUMAI cu arcuri originale (de preferat noi) sau se ung cu vaselina punctele de frecare ale contragreutatilor. - avansul vacuumatic nu mai functioneaza (caz rar): se verifica daca furtunul care face legatura intre membrana avansului vacuumatic si carburator nu este rupt sau deteriorat; apoi se scoate furtunul de la intratea in carburator. Cu capacul de delco demontat se trage aer prin furtun; platoul platinei trebuie sa se miste. In caz contrar se inlocuieste membrana avansului vacuumatic.
| | | |