>
LADA CLUB ROMANIA

Scurta istorie al autovehiculelor Lada

Marea schimbare in industria auto sovietica a venit in 1960, cand la congresul XXIII al partidului comunist, s-a decis construirea unei uzine producatoare de automobile, cea mai mare din lume la vremea respectiva. Contractul de colaborarea a fost semnat in datat de 14 august 1966, cu producatorul italian Fiat, avand sediul la Torino. In contract era stipulat construirea unei uzini producatoare de automobile, pe malul raului Volga, avand ca baza producerea autovehicolului Fiat 124.

Constructia fabricii a inceput in 1967, si in 1970 august a inceput productia in serie al automobilului Lada 1200 (2101), poreclit "Zhiguli". Automobilul care a fost ales drept baza ( fiat 124- automobilul anului 1967) a suferit ceva modificari, pentru a putea satisface conditile vitrege ce erau in Uniunea Sovietica. Printre cele mai importante modificari se numara suspensia intarita, sistemul de franare cu dublu circuit cu discuri fata -si din pacate (Unele modele de Fiat aveau discuri si pe spate)- tamburi spate , suduri si caroserie intarita, radiator de racire mai mare, respectiv de incalzire mai eficient, garda la sol de 170 mm in loc de 130mm. Motorul original de Fiat, care era OHV a fost inlocuit cu un motor mai performant, mondern, OHC .

In primul an de productei, 210500 bucati de Lada 2101 au fost contruite. Din octombrie 1974, 2230 de autovehicule au fost produse zilnic, pe cele 3 linii de productie. Desigur nu trebuie sa uitam de Niva.
Dupa modelul de baza Vaz 2101 (Lada 1200) au urmat 2102 (Lada 1200 kombi), 21011 (Lada 1300), 21021, 2103 (Lada 1500), 2106 (Lada 1600), 2121 (Lada Niva), 21033, 21035, 21061, 21012, 21022, 2105 (Lada 2105 "Nova Junior"), 21051, 21053, 21056, 21057, 21058, 2104 (Lada Nova kombi), 21043, 21046, 21047 si 2107 (Lada 2107).

Inca din anii 70 a inceput conceperea unui automobil cu tractiune fata, care sa intregeasca familia Lada. VAZ 2108 a fost prezentat in 1984, la expozitia intitulata " 60 de ani de industrie auto sovietica" . Prima data Vaz 2108 a fost denumit SPUTNIC, apoi a fost rebotezat, intrand pe piata sub denumirea de SAMARA. Proiectantii sovieti au predat prototipul la compania de proiectare Porsche, cu scopul de a aduce inovatii, modernizari la caroserie, suspensie, si motor. Intre timp s-a facut prototipul si s-a trecut la fabricarea in serie a VAZ 2109, si a modelului alungit, cu 5 usi avand denumirea de fabrica VAZ 21010.

| | | |