>
LADA CLUB ROMANIA

Reglajele aprinderii

Pentru ca motorul sa functioneze corect trebuie reglata distanta maxima de deschidere a ruptorului (platina) si de asemenea momentul optim de avans al aprinderii.

Platina trebuie sa fie in buna stare, cu suprafetele de contact curate si fara denivelari. In caz contrat se netezesc aceste suprafete cu o pila fina sau cu smirghel.

Distanta maxima de deschidere a contactelor platinei se regleaza astfel: se scoate capacul de delco, se invarte motorul cu manivela pana cand una din camele axului delcoului aduce platina in pozitia de deschidere maxima. Cu o lera se masoara distanta. Aceasta trebuie sa fie de 0,4 mm (in cazul in care avem pe masina aprindere electronica se poate regla distanta si la 0,5 mm). Daca este mai mica sau mai mare se slabeste surubul de fixare din dreapta si se aseaza platina exact in pozitia in care avem distanta corecta. In acest caz lera trebuie sa intre putin fortat intre contactele platinei. Apoi strangem surubul si verificam inca o data distanta.

In cazul masinilor cu un rulaj foarte mare este bine sa verificam aceasta distanta pentru fiecare cama, pentru a ne asigura ca uzurile la came sunt egale (o diferenta in lungimea camelor va da avans diferit la cilindrii diferiti si motorul nu va functiona bine).

In continuare reglam avansul aprinderii prin metoda "statica". Pentru aceasta rotim motorul cu manivela pana cand semnul de pe fulia fixata pe vilbrochen este exact pe aceeasi linie cu al doilea semn de pe blocul motor (semnul de sus este punctul mort superior, semnul din mijloc este avans 5 grade - recomandat de altfel, iar semnul de jos este avans 10 grade - recomandat in cazul in care motorul este uzat). Apoi bransam un fir al becului de control la firul de contact al platinei (sau la borna - a bobinei de inductie) si celalat fir la masa masinii. Daca avansul este reglat corect, la punerea contactului becul de control trebuie sa fie intre aprins si stins (sa " palpaie "). Daca nu este asa, slabim surubul de fixare a corpului delcoului si il rotim pana cand becul se aprinde. Becul nu trebuie sa se aprinda cu intensitatea maxima, ci trebuie sa fie, asa cum s-a mai spus, intre aprins si stins: acesta este exact momentul in care se produce " ruperea ", scanteia la bujie. In continuare strangem surubul de fixare a corpului delcoului, si verificam din nou (prin invartirea motorului cu manivela, daca becul incepe sa se aprinda exact cand cele doua semne mai sus pomenite sunt pe aceeasi linie).

Apoi montam la loc capacul de delco, avand grija la fiecare demontare-montare ca acesta sa fie bine centrat (nu are ghidaje si se poate roti liber), altfel se poate deregla momentul avansului la aprindere.

O alta modalitate de a regla avansul este reglarea dinamica a avansului. Aceasta este utila in special daca rulmentul de delco este uzat si nu putem stabili un moment exact al aprinderii prin reglarea avansului static, sau daca nu avem un bec de control. Astfel, dupa ce am reglat deschiderea maxima a contactelor platinei aducem pistonul nr. 1 la puntul de explozie (cu ajutorul semnelor de pe fulie si de pe blocul motor). Apoi slabim surubul de fixare al platinei (cel din dreapta) si fixam platina intr-o pozitie in care contactele sunt foarte, foarte putin deschise, apoi punem la loc capacul de delco. Astfel vom putea porni motorul. Apoi cineva tine motorul accelerat la aprox. 3000-3500 rot/min, iar o alta persona roteste corpul delcoului (al carui surub de fixare a fost slabit in prealabil) pana cand motorul atinge turatia cea mai mare si mai stabila. Acesta este avansul corect.Apoi se strange surubul de fixare a corpului delcoului. Motorul trebuie accelerat la o turatie medie (3000-3500 rot/min) pentru ca aceasta este turatia la care el functineaza de obicei (si totodata turatia de cuplu maxim), iar la aceasta turatie reglajul are o mai mare precizie.


Dar cel mai precis reglaj al aprinderii este cel facut cu pistolul stroboscopic (la atelier). In lipsa unui astfel de dispozitiv, si celelalte metode de reglaj dau rezultate foarte bune.
Reglajele aprinderii trebuie facute cu maxima precizie si atentie, altfel motorul nu va functiona la parametrii maximi !
| | | |